Litiumbatteriet laddas i ett vanligt eluttag. Batteriet har hög effektivitet och liten påverkan på miljön. Det tar normalt cirka 4–8 timmar att ladda batteriet från tomt till fullt beroende på batteristorlek. Att ladda ett tomt batteri till ca. 80% tar ungefär halva laddningstiden.
Ett litiumbatteri mår bäst när det ligger mellan 40–80% laddning, men vi rekommenderar att du alltid laddar ditt batteri fullt, för det kan gå sönder om du låter det ladda ur helt och sedan ligga helt urladdat en kort period.
På nästan alla elcyklar kan du låsa upp batteriet med en nyckel och ta med batteriet till kontoret, skolan eller bostaden för att ladda det. Du kan även välja att ladda batteriet när det är monterat på elcykeln.
Om ett batteri inte används under en längre period är det bra att förvara batteriet i rumstemperatur, gärna halvfullt till fullt. Batteriet får aldrig förvaras tomt, speciellt inte under längre perioder då det skadar batteriet och försämrar kapaciteten. Det är inte ovanligt att batterier är oanvändbara efter att ha stått tomma under vintern, så vår rekommendation är att ladda det fullt en gång per månad/varannan månad.
Ett batteri håller kapaciteten bra i 3-5 år eller 500-800 laddningar. Detta skiljer sig något mellan olika märken men generellt är det vad man kan räkna med om man tar hand om sitt batteri. När batteriets livslängd nått sitt slut kan du lämna det till oss för återvinning.
Välj rätt positionering på batteriet:
Det finns elcyklar som har batteriet monterat vertikalt längs sadelstolpen, andra har batteriet integrerat i pakethållaren och vissa på eller integrerat i ramen. Vår erfarenhet är att batteriet bör sitta på ramen eller på pakethållaren, det fungerar bäst för att man då kan behålla geometrin på ramen och får en elcykel med bättre egenskaper för just cykling. Det är viktigt för att din elcykel ska kännas som en vanlig cykel, din elcykel blir helt enkelt trevligare och effektivare att cykla på. Argumentet för att ha batteriet vertikalt längs sadelstången är att det ger en lägre tyngdpunkt, men nackdelen är att man ibland måste justera geometrin på ramen för att få plats med batteriet vilket resulterar i att cykeln kan kännas annorlunda att cykla på. Många elcyklar har idag ett slimmat batteri som är placerat på detta sätt, vilket ger en liten påverkan på geometrin. Vi rekommenderar därför att du provcyklar och känner efter själv. Vikten på ett elcykelbatteri ligger på 3-4kg så placeringen är inte superviktig ur detta hänseende då föraren ofta väger mellan 50-100kg.
Hur långt kommer jag på en laddning / val av batteristorlek till min elcykel?
Sträckan du tar dig per laddning bestäms av storleken på ditt elcykelbatteri / batterikapaciteten och av yttre omständigheter som:
- Hastighet - Effektläge på motorn.
- Din kroppsvikt
- Däcktryck - Högt däcktryck gör att cykeln rullar lättare, här kan du tappa upp till 25%
- Temperatur - Litiumbatteriet levererar högst effekt vid 20 grader, så när temperaturen faller förlorar ditt elcykelbatteri kapacitet. Vid tex 0 grader har du tappat 20-25% och vid -10 grader 30-40% av kapaciteten på ditt elcykelbatteri.
- Förvarar du ditt elcykelbatteri inomhus så blir räckvidden längre även om du kör i minusgrader då arbetstemperaturen hålls uppe i batteriet.
- Terrängen - Uppförsbackar drar mer el.
- Hur mycket du själv trampar. Som riktlinje kan man säga att ett elcykelbatteri med batteristorleken 400Wh som är fulladdat tar dig 4–8 mil. Notera att olika cyklar har olika kvalitet på sina batterier och batterikapaciteten kan därav variera oavsett angiven effekt, samt även förlora mycket kapacitet över kort tid. Vill du cykla längre kan du givetvis ta med dig ett extrabatteri om det inte finns möjlighet att ladda under dagen.Om man väger ca. 80 kg och cyklar på en normalt kuperad väg och temperaturen ligger runt 20 grader, kan man utgå från listan nedan för att få en uppfattning om hur långt man kommer per laddning med olika batteristorlekar. Observera att det är uppskattningar och att det är många faktorer som påverkar.
25–50 km för ett elcykelbatteri med 8 Ah 36V vilket motsvarar ca. 280 Wh
30–60 km för ett elcykelbatteri med 9 Ah 36V vilket motsvarar ca. 320 Wh
35–70 km för ett elcykelbatteri med 10 Ah 36V vilket motsvarar ca. 360 Wh
50–90 km för ett elcykelbatteri med 11 Ah 36V vilket motsvarar ca. 400 Wh
60–120 km för ett elcykelbatteri med 14 Ah 36V vilket motsvarar ca. 500 Wh
Vad betyder begreppen Wh, Ah och V?
Effekten/batteristorleken på ett elcykelbatteri anges i Wh (wattimmar) och beräknas på antalet Ah (amperetimmar) multiplicerat med antalet V (volt). Ett exempel kan vara ett batteri på 11Ah och 36V som ger en effekt på 400Wh.
Antalet Wh kan jämföras med en bensintank på en bensindriven moped som avgör till mångt och mycket hur långt du kommer. Ju större elcykelbatteri du har desto större effekt klarar batteriet att leverera över tid utan att skadas.
Vad är det som skiljer ett billigt elcykelbatteri från ett dyrt batteri?
- Cellerna i batteriet kan skilja sig och antingen vara av hög kvalitet ofta märkesceller eller av typen billigare celler
- Men lika viktigt är hjärtat i batteriet dvs BMS:en (Battery Management System) vilket är datorn som håller koll på i och urladdning av cellerna i batteriet så att de inte hamnar i obalans. En BMS har även skydd mot överladdning, temperatur, urladdning och kortslutningsskydd. En billig BMS orsakar ofta skador på cellerna vilket leder till att batteriet skadas oavsett om det är märkesceller eller inte.
- Batteriets kapacitet såklart dvs antalet wh påverkar priset.