Vi på elcykelvaruhuset ser att efterfrågan har ökat kraftigt på grund av corona. Vi frågar kunderna i butiken och alla säger samma sak, alla försöker undvika kollektivtrafik i största möjliga mån. Det hela startade i april när det gick ut information om att endast personer med samhällskritiska tjänster bör åka i kollektivtrafiken. Efterfrågan har ökat i hela Sverige, detta kan vi se då vår e-handel har ökat kraftigt, men även trycket i våra butiker har ökat, både för elcyklar och elmopeder. Vår försäljning via e-handel var 120 % högre än vår budget och 50 % högre i butik i maj månad. 

Försäljningen är ganska lik jämfört med 2019 och vi säljer mest cyklar i prisklasserna 15 000-25 000 kr, vilket är vårt normalläge, dock en liten ökning uppåt i pris. Modellerna skiljer sig inte jättemycket från normalläget, vi kan dock se en ökning av hybrid/pendlarcyklar. Dock är den klassiska damcykeln fortfarande störst både för herrar och damer.

Det vi tycker är märkligt att vi inte ser en ökning på El-MTB utan här är det konstant jämfört med föregående år. Man kan tycka att detta borde öka då man troligtvis kommer semestra mer i Sverige i år, samt att detta segment är mer mot fritid än pendling. Vi tror dock att Sverige är väldigt sena att haka på trenden som vi ser i övriga Europa där el-MTB är på väg att gå om vanlig MTB. Men får vi fler att testa, så kommer trenden även i Sverige.

En viktig kommentar till ovan är att vi tror att efterfrågan kommer öka än mer när alla som nu jobbar hemma ska tillbaka till sina arbetsplatser. De som nu köper är de som fortfarande måste åka till jobbet. De flesta av de som sitter hemma nu har nog inte tänkt på hur de ska åka till jobbet när det väl är dags. I Stockholm är det i vissa fall 75% mindre belastning på tunnelbanan vilket indikerar att många fortfarande arbetar hemifrån. När det är dags för dessa att börja åka till sina arbeten igen, tror vi att de också kommer känna sig obekväma och välja ett annat pendlingsalternativ än kollektivtrafiken.
Vi på Elcykelvaruhuset har haft stora störningar i leveranserna från alla varumärken vi har. Dock har vi nu bunkrat upp och har över 2 000 elcyklar i lager per dagens datum, men de tar slut fort. Nu dammsuger vi lagren på elcyklar från många av våra leverantörer och även från en ny stor aktör i Europa. Vi har tvingats att gå utanför de svenska varumärkesagenterna för att möta efterfrågan. Störningarna i leveranserna beror på att alla tillverkare tar delar från Asien samt att en del även har viss montering i Asien, men många har monteringen i Europa. Förseningarna på delar från Kina, Vietnam och Japan, då de stängde sina produktioner under 2-3 månader, därefter slog pandemin mot Europa och monteringen. Så vi skulle säga att alla tillverkare har haft det körigt och vi ser att det tar slut från många av de leverantörer vi har.

Så vill man ha en elcykel i år så ska man nog slå till inom kort.