Historien om Lifebike startade 2009 som ett samarbete mellan TV4 och Trendimport. Målet var att skapa ett starkt varumärke för elcyklar. Trots de stora satsningar, på både produktutveckling och omfattande marknadsinsatser som gjordes, ville det inte lyfta. Marknaden var inte redo den här typ av produkt då. Och i ärlighetens namn var elcykeln som koncept inte heller riktigt klar för lansering. När beslutet att lägga ner projektet fattades kontaktades KopEnScooter.Nu. Vi har hållit på med elcyklar sedan tidigt 2000-tal och sedan 2011 har vi konstant arbetat med att utveckla varumärket Lifebike.
Idag har marknaden mognat och kvaliteten på elcyklar överlag har förbättrats avsevärt, inte minst Lifebike. Av den cykel som fanns vid starten finns inte mycket kvar – i stort sett allt är utbytt och uppgraderat. På grund av det tuffa klimat som råder i Norden med väderväxlingar och stora temperaturvariationer; salt, grusvägar och vägar med kärlskott utsätts elcyklar för stora påfrestningar. Lifebike har därför valt att satsa på kvalitetskomponenter som ska tåla dessa prövningarna. Under åren har ramarna uppgraderats för ökad stabilitet och bromsar har bytts ut och ersatts med hydrauliska skivbromsar från Shimano. Däcken har blivit bredare för ökad komfort och från och med 2019 är alla batterierceller från Samsung och LG. Mycket kärlek har även lagts på att förbättra design och detaljer och det här är en ständigt pågående process.
Tanken med Lifebike är att producera en riktigt bra kvalitetscykel med hög komfort till ett konkurrenskraftigt pris. Det har inte var inte spikrak väg men idag är vi stolta över utvecklingen och vårt sortiment, som mycket väl tål att jämföras med cyklar från andra välkända aktörer. Lifebike erbjuder ett brett utbud som omfattar alltifrån klassiska instegsmodeller till speedbike, och nu även en e-MTB. Lifebike har ofta kallats ”Sveriges mest prisvärda elcykel” och ansedda prylsajten M3 – som nyligen gjort ett stort och omfattande test av elcyklar – kommer med omdömen som ”Lifebike fortsätter att leverera prisvärda modeller” och ”det är ett populärt märke som övertygat tidigare med bra kvalitet.” Den fula ankungen har äntligen blivit en svan!